28-04-2011  |  Recordomzet Plantion in verhuisjaar 2010


In 2010, het jaar waarin Plantion twee locaties (Bemmel, Utrecht) achter zich liet en naar één nieuwe locatie (Ede) verhuisde, behaalde de marktplaats een totale omzet van 104,6 miljoen euro. Ten opzichte van 2009 betekende dit een groei van 10,4%. De gerealiseerde omzet is bovendien de hoogste van Plantion tot nu toe. Plantion ontstond in 2008 uit een fusie van Veiling Vleuten en Bloemenveiling Oost Nederland.

De omzet uit bemiddeling groeide in 2010 van 46,7 naar 56,2 miljoen euro. De klokomzet steeg van 46,2 naar 46,8 miljoen euro. Groencentrum Plantion (boomkwekerijproducten voor de professionele groengebruiker) noteerde een omzetdaling van 1,9 naar 1,7 miljoen euro.

Voor 2011 verwacht Plantion een verdere stijging van de totale omzet. Algemeen directeur André van Kruijssen: “In 2010 is Plantion stevig op de kaart gezet. Er is bijzonder veel enthousiasme op en rond de marktplaats in Ede en over de omzetstijging van ruim tien procent zijn we tevreden. Samen met het Groothandelscentrum willen we deze lijn doortrekken en Plantion als belangrijke regionale speler verder in de markt zetten. Betrokken, betrouwbaar en transparant blijven daarbij de belangrijkste kernwaarden. Een belangrijk actiepunt is het aantrekken van meer Duitse klanten, voor wie Plantion goed bereikbaar is. Ook gaan we investeren in vernieuwing van onze dienstverlening, zoals Kopen Op Afstand, en onderzoeken we hoe we de logistieke processen nog efficiënter kunnen organiseren.”

Plantion
Plantion is een moderne, complete en duurzaam gebouwde marktplaats voor bloemen en planten. De marktplaats is sinds 1 maart 2010 operationeel in Ede. Plantion ontstond in 2008 uit een fusie van Veiling Vleuten en Bloemenveiling Oost Nederland.
Plantion behaalde over 2010 een omzet van 104,6 miljoen euro. De omzet van bemiddeling groeit op alle productcategorieën goed door. De verwachting is dat dit groeipercentage in 2011 vastgehouden kan worden.

Records in 2011
In de week voor Pasen werd voor de klok het record ladingdragers verbeterd tot 1.475 stuks. Diezelfde week brak ook het record van het totaal aantal ladingdragers: 4.921 stuks.

Kopen Op Afstand
Plantion heeft Kopen Op Afstand (KOA) in maart ingevoerd. Eerst met een pilot. Doel van KOA is het bieden van een extra mogelijkheid om te kopen wanneer een bezoek aan de veiling niet absoluut noodzakelijk is. 

Vroeg veilen van tuinplanten
Op 11 april is Plantion gestart met het om 05.30 uur veilen van tuinplanten. Op deze wijze biedt Plantion de kopers die speciaal tuinplanten willen kopen de mogelijkheid dit te doen en weer vroeg de veiling te kunnen verlaten. Gebruik van distributieruimte en laaddocks verbeterd door het vroeg veilen van tuinplanten. 

Acquisitie Duitse klanten
In februari zijn in een gezamenlijke actie met het Groothandelscentrum zo’n 200 bloemisten in de Duitse grensstreek bezocht om Plantion bekend te maken en Duitse bloemisten uit te nodigen in Ede in te komen kopen. Voor deze actie was ook een Duitse brochure gemaakt, een bedrijfsfilm met Duitse tekst en er was een actieperiode met kortingsbonnen aan gekoppeld. Ook was de brochure een week voor het bezoek in een bekend vaktijdschrift gevoegd. De Duitse klanten ontvingen vooraf allemaal een brief en na het bezoek is iedereen nagebeld. Begin april zijn de Duitse klanten uitgenodigd voor de voorjaarsbeurs van het Groothandelscentrum. Zowel op de klok, het Groencentrum als in het Groothandelscentrum zijn hierdoor in totaal 25 nieuwe Duitse klanten ingeschreven.
Deze actie krijgt ook in de diverse omliggende regio’s in Nederland een vervolg. De samenwerking met het Groothandelscentrum is mede door deze actie verbeterd.

Meer informatie: Plantion, André van Kruijssen


 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA