Versterken afzetpositie van champignons door ontwikkelen van een premium product

Dat een teelt ondanks zijn superieure organisatie en productkwaliteit in de knel komt in Nederland is niet voor het eerst. Ook telers van kasgroenten hebben het meegemaakt. En niet te vergeten de houders van legkippen. Waar je nu kunt kiezen tussen talloze soorten eieren, tomaten en snackgroentes, steekt daar het aanbod van paddenstoelen toch wat beperkt tegen af. 
Daarom is het tijd om te leren van sectoren die de stap naar diversificatie en premium reeds hebben gemaakt. Dit moet leiden tot een premium paddenstoel, waar de telers invloed hebben op de prijsstelling en hen onderscheidt van de ‘wereldmarkt’. Of zoals een bekende tuinder zegt:

"in een duur land moet je dure dingen maken”.

Een groep ondernemers gaat aan de slag met (een) concept(en) voor premium paddenstoelen, die ingevuld kunnen worden door telers in de Bommelerwaard.
De nieuwe concepten kunnen een innovatie bevatten op de volgende factoren:
• De intrinsieke eigenschappen van de paddenstoel, bijvoorbeeld behaald door gerichte veredeling of innovaties in teeltmethode (zoals het geval is bij eerder genoemde champignon met extra vitamine D). Een voorbeeld kan genomen worden aan de ontwikkelingen in de tomatensector;
• Een andere verpakking, presentatie, of combinatie met andere producten;
• Een ander marktkanaal of afzetgebied;
• Een combinatie van bovenstaande.


 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA