« afbeelding 1 van 1 »
 
maandag 22 juli 2019

Zomerbijeenkomst: Champignons zijn net varkens

'Champignons zijn net varkens'. Dat was de titel van een boodschap van Dick Veerman van Foodlog.nl aan de paddenstoelensector. Veerman deed zijn betoog tijdens de zomerbijeenkomst van het Paddenstoelenpact eind juni in Maasdriel. In ketensamenwerking en een nieuw onderscheidend product ligt volgens hem de oplossing. "Speel in op de huidige maatschappelijk ontwikkelingen.”

Om een en ander in een juiste context te plaatsen werd eerst een stukje "agri-geschiedenis” uit de doeken gedaan. Hoe het toch is gekomen dat we als NL "veul voor weinig produceren”. De Rotterdamse haven en de handelsgeest werden centraal gesteld. Waarom telen we toch champignons in dat traditionele blauwe bakje voor zo weinig. Veerman raad aan: Kijk naar de maatschappelijke problemen en probeer je voordeel daarmee te doen. De sector kent nog maar ruim 100 telers en is daarmee de kleinste geworden. Bij varkens gaan ze ook die kant op. Een efficiënte voederconversie is bepalend en kip zal de toekomst worden. Een wereldbol werd op het scherm getoond en aangegeven waar we produceren (in Europa) en waar we het opeten (in China).

Puntdrukbelasting
Een opmerking uit de zaal: "Maar volgens de opgestelde regels doen we het hier allemaal niet meer goed en we maken het milieu kapot als we de media moeten geloven. En dat terwijl we als paddenstoelensector de meest circulaire tak zijn…” Veerman gaf aan dat alles te maken heeft met puntdrukbelasting. Laat zien als sector dat je middelenvrij bent, dat je een mooie reststroom kunt verwaarden en dat je een geweldige vleesvervanger bent! Kansen te over.

Krachtig marketingverhaal
Wil je deze kansen grijpen, dan moet je los komen van de huidige markt en je onderscheiden. Dan kom je in een concept wat alleen kansrijk is als je de functie van de inkoper verderop in de keten invulling geeft en samen een krachtig marketingverhaal wegzet. Je kunt dat als paddenstoelenteler niet alleen; we zitten in een internationale markt. Het chauvinisme kennen we hier niet. Diehards kunnen winnen…. maar als je nieuwe markten snapt kom je verder. Ik zie jullie denken: ik ga lekker verder met ‘veul voor weinig’ en concurreer mijn collega er op termijn wel uit. Nou dat gaat je dus niet verder brengen. Er blijven steeds minder ondernemers over in deze toch al kleine sector. Gooi het roer om, speel in op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen waarbij veganisten een paddenstoel als vleesvervanger willen met een goede stevige bite. Het kan echt anders! Lidl en Aldi doen dat slim. Lidl omarmt het Kipster-idee. Er is een lekkere halfbonen/halfvleesburger in de markt. Laat dat een paddenstoelen/vleesburger zijn.

Middelenvrije sector
Een andere kans is de contaminanten in stro. Benoem dit en laat zien dat je een middelenvrije sector bent in NL. De maatschappij en supermarkten willen garanties dat het contaminantenvrij is. Profileer je schone producten. Ga met een groep samenwerken aan dit concept en je vervult een functie verderop in de keten, namelijk dat ze gegarandeerd schoon product kunnen leveren. Ze zijn als de dood voor gezondheidsclaims of gedoe met residuen die uit hun schap komen. Ga middelenvrij uitnutten in de EU markt. Aldi en Lidl hebben hier wel oren naar. Denk vanuit de waarde van het bedrijf waaraan je levert! Het eindproduct moet een functie vervullen in de supermarkt. Ook supermarkten concurreren elkaar de tent uit, net als jullie. Overigens zijn er andere formules in opkomst, denk aan bijvoorbeeld PICNIC.

Niet alleen, maar samen
Veerman benadrukt: Ga samenwerken. Nog een kans: Maak een mooie combi! Je hebt compost en product. Er zijn supermarkten die potplanten verkopen. Ga compost en dekaarde gebruiken als 100% bodemverbeteraar. Een ander voorbeeld uit de sector is een groep Oesterzwammen telers in Noord Brabant die samenwerken en zelf met slagers een product ontwikkelen. Je moet het wel zelf ontwikkelen en niet aan anderen overlaten. Uit de zaal wordt een voorbeeld genoemd van de shiitake kroket. Veel tijd en energie in gestopt en de vervolgvraag blijft uit.. Veerman geeft aan dat je het niet alleen kunt. Het vraagt regie en tijd om er een kloppend marketingverhaal van te maken in een korte keten met de eindschakel. Soms moet je ook bewust schaarste creëren als er vraag is. Denk aan het belang van de supermarkt en de functie die jouw product voor hen kan hebben. Bijvoorbeeld om een nieuwe klantendoelgroep aan te trekken, zoals Lidl met Kipster gedaan heeft.

Een concept alleen is niet genoeg, je moet een functie invullen voor de inkoper aan het eind van de keten. Wie pakt de handschoen op als regisseur?




 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA